Thursday, February 24, 2011

Long Sound Oo - oa, oe, ou & ow / Two Vowels Team (Wordlists) - Vokal berganding / Digraf Vokal


PART 5E:  Long Sound Oo - oa, oe, ou & ow / Two Vowels Team (Wordlists).
BAB 5E  :  Bunyi panjang Oo - oa, oe, ou & ow / Vokal berganding / Digraf Vokal

 

Dengan menguasai  peraturan Two Vowels Team, anak anda akan dapat mengeja dan membunyi dengan fasih  beratus-ratus perkataan baru. Pastikan anak anda mencari erti bagi tiap perkataan yang mereka belajar dengan mengguna kamus.

 

 

Gandingan vokal oa two vowels team  juga mempunyai sifat yang sama seperti vokal gandingan two vowels team yang lain. Vokal /o/ akan mengguna bunyi panjang (long sound ō) dan vokal a tidak berbunyi.

 

 

Kanak-kanak sangat gemar dengan binatang. Pasti ramai mereka dari kota belum pernah melihat dangan mata sendiri mahupun menyentuh seekor kambing kan?

 

Beri mereka peluang mengenali kambing (GOAT) dan cuba hubungkaitkan dengan sebutan bunyi 'oa'; akan terpahat dalam ingatan sampai bila-bila. Lihat bagaimana Noah begitu terpegun buat kali pertama dapat melihat seekor kambing (goat). Gambar ini diambil di tepi Sungai Kinabatangan, Sabah, Malaysia.



goats

bloat, boast, boat, cloak, coach,
coal, cocoa, coast, coat, coax, croak,
float, foal, foam, goal, goat, groan,
hoax, load, loaf, loan, moan, oak,
oat, oath, poach, road, roam, roast,
soak, soap, toad, throat, toast


Sementara itu kita lihat sifat gandingan vokal ow juga. Huruf /w/ adalah dari kumpulan konsonan tetapi adakalanya akan mengambil sifat huruf vokal. Dalam gandingan vokal  two vowels  team ow, huruf /w/ akan bertindak sama seperti vokal lain, ianya tidak berbunyi.

 

Jesteru itu, gandingan kumpulan vokal oa dan ow akan mengeluarkan bunyi  yang sama - vokal pertama akan mengguna vokal panjang ō (sebutan nama huruf ) dan vokal kedua tidak berbunyi.

crow

arrow, below, bow, bowl, crow, elbow,
flow, follow, glow, grow, hollow, know
 low, mow, owe, own, pillow, rainbow,
row, show, shallow, slow, sparrow, sow,
snow, stow, swallow, throw, tow, widow
window, yellow


Bagaimana pula sekiranya huruf o berganding dengan huruf /e/ dan huruf /u/? Mengikut garis panduan two vowels team, gandingan ini  juga akan menghasil bunyi panjang ō dan vokal  seterusnya tidak berbunyi. Kita lihat contoh-contoh seperti di bawah;


doe, goes, hoed, Joe, roe, toes, soul


Seperti biasa, akan terdapat gandingan vokal di atas yang tidak mengikut peraturan two vowels team.  Terutama gandingan huruf vokal ou yang mengguna 8jenis bunyi yang berlainan. Ini semua akan kita belajar dalam sesi-sesi akan datang di bawah tajuk “beyond phonics”.


Dalam kumpulan homofons, kita akan bertemu perkataan-perkataan yang mengeluarkan bunyi sama tetapi ejaan berbeza. Ayuh kita tinjau beberapa perkatan seperti dibawah;


dough (ulian tepung)          doe (rusa betina)

lone (sendirian)                    loan (pinjaman)

rode (menunggang)            road (jalan)

roe (kijang jantan)               row (mendayung)

sore (sakit akibat luka)        soar (terbang tinggi)

sole (tapak kaki)                  soul (jiwa/nyawa)

toe (jari kaki)                         tow (menunda)


Untuk mendapatkan bahan bacaan serta latihan mengenai gabungan vokal-vokal di atas dari laman-laman web yang menarik,  sila klik di bahagian kanan blog ini. Hanya dengan banyak membaca anak anda akan dapat membeza bunyi-bunyi long sound o dengan tepat dan betul.


Renungan bersama:

Satu tayangan gambar yang sangat popular “The Sounds of Music” dengan lagu terkenal  “Do Re Mi” yang mengguna perkataan-perkataan bahasa Inggeris yang baru saja kita belajar  sini.

Selamat membaca

3 comments:

  1. kat, whatever happened to julie andrews - "Do Re Me" The many examples given on sounds of -oa, oe, ou and ow makes this chapter easier to follow and practice. thanks- maze

    ReplyDelete
  2. Linked at bottom, just click 'sini'. Hope the video remains intact as the kids really love the song..

    Cheers

    ReplyDelete
  3. foto kambing tu cantik nyaaa, nampak bersih dan sesuai untuk where2 gOAt :)
    -anonymous
    the song is great..

    ReplyDelete