Saturday, September 25, 2010

PHONICS - BUNYI HURUF /d/

"PHONICS - SOUND OF THE ALPHABETS"
 BAB 1 :  BUNYI-BUNYI HURUF /d/

1.4   Dd  =  DOG (Anjing)



  Bunyi huruf konsonan /d/ sama seperti bunyi huruf /d/ dalam bahasa Malaysia.


Sila rujuk video tutorial dalam Bab 1 - 1.2 untuk melatih anak anda supaya dapat sebutan sebutan bunyi /d/ yang jelas dan tepat.


Beri perhatian terhadap pergerakan mulut, bibir dan dari mana asalnya keluar bunyi semasa menyebut /d/, /d/, /d/. Sementara itu supaya mudah dapat membezakan antara bunyi huruf  /b/ dan /d/, minta anak anda cuba sebut beberapa kali bad, dab, dad... bad, dab, dad.



1. Latihan sebutan huruf /d/ - 
GenkiEnglish.com 
2. Aktiviti online - Starfall.com
3.  Latihan menulis dan lain-lain
FunFonix.com dan kidstv123.com
4.  Kidstv123
http://www.kidstv123.com/


1.  Dalam laman web seperti Animal Planets/ Discovery   - terdapat gambar serta video yang sangat menarik mengenai jenis-jenis anjing, nama, rupa bentuk dan sebagainya.


2.  Buku Rekod Guiness World telah mencatatkan Gibson, sejenis anjing Great Dane yang paling tinggi dalam dunia, bila berdiri mencecah ketinggian 7'2". 



3.  Sementara itu pula, Boo boo sejenis anjing Chihuahua adalah anjing yang paling kecil di dunia dengan ketinggian sekadar 4" sahaja!



4.  Kenapa anjing bernama Laika begitu terkenal?



5.  Anjing-anjing lain yang istimewa termasuk Lassie, Shep, Bobby, Hachiko, Squek, Endal dan Betsy.Apakah keistimewaan anjing-anjing ini?



6.  Selain sebagai haiwan peliharaan anjing-anjing juga digunakan untuk membantu manusia. Menarik sled, untuk memburu, mengawal ternakan seperti lembu dan biri-biri, membantu pihak pemerintah seperti Polis, Tentera dan Kastam, mengadakan pertunjukkan dalam circus, membantu orang kurang upaya dan banyak lagi.



7.  Terdapat juga watak-watak anjing yang popular dalam siri-siri kartun, yang mana satu kegemaran anak anda?




8.   Movie menarik berkenaan anjing 
101 dan 102 Dalmations dapat ditonton bersama.



9.   Kanak-kanak suka mendengar cerita apatah lagi apabila dilengkapkan dengan gambar-gambar berkaitan.  Aktiviti  bersembang-sembang sambil belajar akan memberi kesedaran kepada anak anda bahawa dia perlu cepat belajar membaca kerana terdapat banyak bahan-bahan menarik yang boleh dipelajari sekiranya dia cekap membaca.




Asas bunyi-bunyi huruf sangat penting dan pastikan anak anda mahir mengenali huruf dan bunyinya. Ini akan dapat membantu mereka mengeja dan membaca dengan cepat dan lancar. 



Pengenalan perkataan 'on', 'in', 'under' & 'inside'.


  • The apple is in a box.
  • That ball is on the table.
  • The cat is under the table.
  • That dog is inside the dog house.   

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment