Thursday, September 30, 2010

PHONICS - PERBAGAIKAN AKTIVITI SAMBIL BELAJAR


PELBAGAIKAN AKTIVITI

Dalam sesi pembelajaran Bab1 (1.1 hingga 1.5) saya telah memberi beberapa tip cara untuk memikat hati anak supaya minat belajar membaca. Sekiranya anak mula memberi tanda-tanda sudah mula bosan, pelbagaikan aktiviti supaya minat mereka tidak terhenti di tengah jalan.

Sebenarnya semua bahan bagi memudahkan mereka belajar ada disekeliling anda serta barang-barang yang anda guna tiap hari dirumah;

·       Ff               =    fish (ikan)
·       Gg (klik)     =    girl (perempuan)
·       Hh              =    house (rumah)
·       Ii                =    Ink (dakwat)
·       Jj (klik)       =    jam (jem)
·       Kk              =    kite (laying-layang)
·       Ll                =    lemon (lemon)
·       Mm             =    monkey (monyet)
·       Nn              =    net (jala)
·       Oo              =    orange (oren)
·       Pp              =    pen (pen)
·       Qq              =    queen (Permaisuri)
·       Rr (klik)      =    rabbit (arnab)
·       Ss              =    sun (matahari)
·       Tt               =    top (gasing)
·       Uu              =    umbrella (payung)
·       Vv              =    van (van)
·       Ww            =    watch (jam tangan)
·       Xx              =    box (kotak)
·       Yy (klik)     =    yellow (kuning)
·       Zz              =    zebra (kuda belang)



Kanak-kanak dari keluarga yang tidak ada langsung pendedahan menggunakan bahasa Inggeris di rumah (bertutur atau membaca) saya telah memilih hanya satu objek untuk dihubungkaitkan dengan satu bunyi huruf. 

Ini adalah supaya anak tidak dibebani kerana terpaksa mengingati terlalu banyak nama objek bagi mengenalpasti bunyi satu-satu huruf.

Laman web yang dilampirkan dalam posting-posting sebelum ini menyediakan banyak bahan-bahan aktiviti yang boleh membantu anda;

RachelEnglish – mengeluarkan video-video untuk membantu mereka yang ingin belajar membaca bahasa Inggeris. Rachel juga mempunyai facebook dimana anda dapat berinteraksi dan mengemukakan soal-soalan atau mengikuti perkembangan semasa mengenai pembelajaran dalam bahasa Inggeris.

Di laman web BBC Learning English di bawah tajuk "pronunciation tips" terdapat video dan bahan-bahan rujukan yang dapat membantu anda dengan sebutan-sebutan tiap bunyi huruf.

GenkiEnglish.com menawarkan pakej program PHONICS untuk kanak-kanak serta pakej khas untuk ibu-bapa dan guru sekolah. Aktiviti-aktiviti termasuk pembelajaran melalui nyanyian dan latihan-latihan online begitu menarik sekali. Sekiranya anda berminat, boleh membeli pakej bayaran secara online dengan harga yang sangat berpatutan.

Starfall Learn to Read

Starfall.com
juga mengadakan banyak bahan latihan online dan menawarkan pakej-pakej menarik yang sangat mudah dan "computer friendly" bagi membantu anak anda belajar membaca bahasa Inggeris di rumah. Anda juga boleh membeli pakej-pakej yang lengkap secara online.


Terdapat banyak pakej-pakej lain yang sedia ada dalam internet yang dapat membantu anda mengajar anak-anak belajar membaca bahasa Inggeris menggunakan sistem PHONICS di rumah. 

Apapun, pilih mengikut citarasa anak anda berdasarkan tahap kebolehan/penerapan masing-masing, umur dan minat mereka. Tanpa usaha masakan kita boleh tahu boleh berjaya atau tidak?


Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment