Wednesday, January 26, 2011

Sound of ea / Two Vowels Team (SLIDES) - Bunyi ea / Vokal berganding / Digraf Vokal


BAB 5B  :  Bunyi ea / Vokal berganding / Digraf Vokal


Kaedah Phonics diatur secara tersusun dan sistematik supaya mudah diguna oleh setiap lapisan masyarakat, tidak kira tua atau muda. Garis panduan Phonics Two Vowels Team senang dan ringkas untuk difaham. Cara penyampaian perlu diubahsuai dan dipadankan mengikut tahap kebolehan dan peringkat umur masing-masing.


Dari pengalaman saya, kanak-kanak dari peringkat umur 4tahun hingga 7tahun akan lebih aktif mengambil bahagian dalam kelas sekiranya cara penyampaian peraturan Phonics diselit dengan aktiviti lukisan dan aksi-aksi lakonan. Minda imaginasi mereka sangat unik dengan gaya tersendiri.
 
Bunyi hasil gandingan huruf ea mengikut peraturan Two Vowels Team;

huruf /e/ memanggil nama sendiri (bunyi panjang) dan
huruf /a/ tidak berbunyi.



Sounds of ea / Two Vowel Teams slides
Bunyi vokal gandingan ea




Dibawah ini disenaraikan beberapa contoh cantuman huruf ea dengan kumpulan-kumpulan bunyi seperti klusters, digraph dan lain-lain;

Peace  league  appease  cease
decrease  disease  grease increase
please  tease reason  season  treason  
heave  leave weave
East  beast  least  yeast
scream squeal streak stream wreath
beneath defeat repeat ordeal  reveal
peacock peanut
 


Perkataan-perkataan dari kumpulan bunyi seperti STEAK, BREAD, HEART, EARTH dan beberapa yang lain, tidak mengikut peraturan Two Vowels Team dan akan diperkenalkan dalam sesi-sesi akan datang.


Dapatkan bahan-bahan latihan dan buku bacaan mengenai Two Vowels Team menerusi laman-laman web seperti yang telah saya sertakan di bahagian kanan blog ini.


Selamat membaca.

1 comment:

  1. This tutorial blog is great for students to improve their english , Parents should use this to teach their children at home.Also great for university students to follow,tell your friends about this..

    ReplyDelete